Een vreemde eend in de bijt? Lucht van een andere planeet…
Ruim honderd jaar na het ontstaan van Beethovens vierde vioolsonate componeerde Arnold Schönberg zijn ontroerende tweede strijkkwartet, waaraan hij voor de laatste twee delen een sopraan toevoegde. In vele opzichten is dit kwartet een van de belangrijkste composities van de twintigste eeuw geworden, met name door de verbinding van de traditie met tot dusver onbegane paden. De Japanse componist TÅru Takemitsu, van wie op 16 augustus een bijzonder werk wordt uitgevoerd, bewerkte het “Herfstlied†uit Tsjaikovski’s De Seizoenen voor klarinet en strijkkwartet. De verstilde poëtische klankwereld van de Amerikaanse componist Morton Feldman lijkt het onderspit te delven in de huidige ‘muziekindustrie’. Volgens ons ten onrechte, we zijn benieuwd wie uiteindelijk voor u de vreemde (maar hopelijk o zo mooie) eend in de bijt zal zijn op deze avond. Er zijn meerdere mogelijkheden…
Ludwig van Beethoven (1770-1827) Sonate nr. 4 op.23 (1801)
Presto; Andante scherzoso, più allegretto; Allegro molto
Katherine Dowling piano Kristian Winther viool
Morton Feldman (1926-1987)Â Three clarinets, cello and piano (1971)
Alan R. Kay klarinet Bart de Kater klarinet LluÃs Casanova MartÃnez klarinet Anna Litvinenko violoncello Katherine Dowling piano
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893) Herfstlied (1876) (arr. TÅru Takemitsu)
Andante doloroso e molto cantabile
Alan R. Kay klarinet
Rusquartet
Xenia Gamaris viool
Anna Yanchishina viool
Ksenia Zhuleva altviool
Peter Karetnikov violoncello
—
Arnold Schönberg (1874-1951) Kwartet nr.2 voor strijkkwartet en sopraan op.10 (1907/1908)
Mässig; Sehr rasch; Litanei (Stefan George); Entrückung (Stefan George)
Morgane Heyse sopraan
Rusquartet
Xenia Gamaris viool
Anna Yanchishina viool
Ksenia Zhuleva altviool
Peter Karetnikov violoncello
We gebruiken slechts functionele en analytische cookies. Verder niets!
Privacy policy | Sluit