English

Regioconcerten

Avond-regioconcert Clemenskerkje Brunssum

J.S. Bach Prelude en Fugue BWV 867
A. De Lhoyer
 Air, Variations and Dialogue
L. Brouwer
Cuban Landscape with Rain
A. Piazzolla
Fugue and Misterio

— pauze —

J. S. Bach Prelude en Fugue BWV 849
D. Shostakovich
 Polka uit The Golden Age
M. Balakirev
Song without words from 4-Hand Piano Suite
E. Lecuona
I. Cordoba, IV. Gitanerias, V. Guadalquivir, VI. Malaguena

Erlendis Kwartet gitaar: Adrian Furmankiewicz, Anna Chorazyczewska, Wojciech Jurkiewicz, Karol Mruk

Wijzigingen in programma voorbehouden.

Lees meer

Lezing HuB 1

Het ontstaan en de groei van het strijkkwartet door de eeuwen heen
Pierre Rietrae, voormalig directeur van stichting SMK

Met een duik in de historie van de klassieke muziek wordt het ontstaan van het strijkkwartet belicht. Toen de benaming “KAMERMUZIEK” voor het eerst gebruikt werd, betekende dit muziek, die niet voor de kerk bestemd was. Uiteraard staan we stil bij Haydn, de vader van het strijkkwartet en wordt u vervolgens meegenomen in de verdere ontwikkeling tot heden.

Lees meer

Lezing HuB 3

Bach en de violoncello da spalla
Sigiswald Kuijken, violist/dirigent/Orlando masterclass docent

Wat betekent het woord “violoncello“? In welke context werd het voor het eerst gebruikt? Hoe werd het begrepen in de late 17de eeuw en de vroege 18de eeuw, voordat het werd wat we er vandaag onder verstaan? Deze lezing zal een exposé zijn  rondom de “Violoncello da spalla” – ook wel schoudercello genoemdin het bijzonder in verband met Johann Sebastian Bach. Sigiswald Kuijken zal zijn betoog kracht bijzetten door zelf fragmenten op de violoncello da spalla te spelen.

Lees meer

Lezing HuB 4

Gustav Mahler en Das Lied von der Erde
Henk Guittart, artistiek leider Orlando Festival/dirigent Gruppo Montebello

Artistiek leider en dirigent Henk Guittart vertelt over de  honderd jaar geleden opgerichte Verein für musikalische Privataufführungen in Wenen en Praag (1918-1924). En over de drie composities van het slotprogramma van het Orlando Festival met zijn Gruppo Montebello, alle stammend uit de jaren 1908-1909. Voorts zal hij uit de doeken doen hoe de grote symfonische werken zich tot een kamermuziekversie laten bewerken en wat daarvan de gevolgen zijn. De lezing wordt geïllustreerd met relevante geluidsfragmenten.

Lees meer

Volledig programma

Cookies & privacy

We gebruiken slechts functionele en analytische cookies. Verder niets! Wijzig je instellingen of bekijk ons privacy statement

Privacy policy | Sluit
Cookies instellen