PERSBERICHT Orlando Festival

PERSBERICHT van de Raad van Toezicht van Stichting Kamermuziek Limburg
Kerkrade, 12 september 2022

Limburg verliest Orlando Festival

Tot zijn spijt ziet de Raad van Toezicht van Stichting Kamermuziek Limburg (SKL) in de huidige omstandigheden geen mogelijkheid om het jaarlijkse Orlando Festival in Limburg voort te zetten, ondanks de genereuze steun van gemeente Kerkrade.
De reden is gelegen in een samenspel van factoren: het integraal verdwijnen van provinciale subsidie met ingang van 2023; een te grote afhankelijkheid van en onzekerheid over incidentele bijdragen van fondsen; prijsstijgingen voor concertfaciliteiten die geen gelijke tred houden met de beschikbare middelen; tegenvallend bezoek door de naweeën van de covid-periode, waardoor realisering van begrote recettes in het gedrang komt.

Door dit alles raakt een sluitende festivalbegroting uit het zicht. De exploitatierisico’s zijn te groot, hetgeen de Raad van Toezicht van SKL heeft doen besluiten het Orlando Festival in Limburg te beëindigen, na 40 bijzondere edities.
Daarmee valt het doek voor de grootste aanbieder van kamermuziekconcerten in de provincie, die hiermee een festival van meer dan landelijke uitstraling verliest.

De Raad dankt de trouwe Vrienden en het enthousiaste publiek en met name alle musici die de vele werken uit het omvangrijke kamermuziekrepertoire met verve en grote inzet al die jaren ten gehore hebben gebracht. Zij hebben vele jonge, internationale muziektalenten begeleid op hun weg naar de concertpodia in binnen- en buitenland en hebben zich met hart en ziel voor de educatie aan amateurs van alle leeftijden ingezet. Met hun professionaliteit en hoge artistieke niveau zorgden zij voor de naam en faam van het Orlando Festival.

Orlando Festival
Stichting Kamermuziek Limburg