English
News

Terugblik Orlando 2017

Op alle terreinen werd een verheugende groei geconstateerd: meer publiek, (en dus hogere recettes), meer masterclassdeelnemers, meer amateurdeelnemers, meer lessen voor iedereen, meer bezoekers op Rolduc, meer radio aandacht, meer radio-uitzendingen. Kortom, een alleszins gezonde ontwikkeling. Ook de schrijvende pers gaf dit jaar veel aandacht: De Limburger, Volkskrant, NRC en het Financieel Dagblad besteedden middels interviews met Henk Guittart en Jonathan Dove, voorbeschouwingen en recensies aandacht aan Orlando. Deze artikelen zijn toegevoegd aan dit bericht. Lees ze hier!

Het oudste en grootste kamermuziekfestival van Nederland groeit en bloeit

Het Orlando Festival & Concours, Nederlands grootste en oudste kamermuziekfestival, heeft in de afgelopen jaren wezenlijke veranderingen ondergaan. De festivalprogrammering is uitgebreid door een verbreding van het repertoire met de barok en vooral met de nieuwere muziek, door een focus op nieuwe of recente Nederlandse muziek, door substantiële aandacht voor Nederlandse componisten van de ‘vergeten generaties’ uit de afgelopen eeuw en door de inzet van solo-instrumenten en grotere ensembles tot 15 musici. Dit laatste vooral door de programmering van de twee slotconcerten, waarbij een groot deel van de Orlando musici samenkomt in Gruppo Montebello, die onder leiding van artistiek leider Henk Guittart symfonisch repertoire uitvoert in bewerkingen uit de Weense Verein für musikalische Privataufführungen (1918-1924).

Al deze elementen kwamen optimaal tot uiting in 2017 in de programmering van de 36ste editie van het Orlando Festival, waarbij op 24 locaties in Limburg werd geprogrammeerd. Met name de barok werd een grotere rol toebedeeld en er was tien dagen lang een composer-in-residence, de Britse componist Jonathan Dove, van wie tien kamermuziekwerken werden uitgevoerd. Dove repeteerde met de uitvoerende musici, lichtte vaak zijn werk zelf toe en gaf bovendien twee lezingen. Vermeldenswaardig zijn ook de uitvoeringen van Le Sacre du Printemps van Stravinsky in de versie voor vier vleugels van Maarten Bon. Het meest gewaagde onderdeel van de programmaring in 2017 was ongetwijfeld de uitvoering in Heerlen van Karlheinz Stockhausen’s Mantra, voor twee vleugels en elektronica. Een voor Heerlen ongewoon talrijk publiek rees-na muisstil de 75 minuten geconcentreerd te hebben geluisterd- overeind voor een staande ovatie.

De Nederlandse componisten waren sterk vertegenwoordigd, er werden tien composities uitgevoerd van Louis Andriessen (2), Jacob ter Veldhuis, Sam Wamper (wereldpremière),Robert Nasveld (wereldpremière) , Willem Pijper, Jan van Gilse en Oscar van Hemel(3). Van de laatste componist werden tevens tijdens het festival deze drie geprogrammeerde werken voor CD opgenomen, die samen met het vorig jaar opgenomen Klarinetkwintet in 2018 bij Etcetera zullen verschijnen.

Van de 21 concerten in de officiële festival programmering werden negen radio-opnames gemaakt door AVROTROS en de Concertzender. Dat is een- niet alleen voor Orlando, maar ook landelijk gemeten- ongekend hoog aantal radio-uitzendingen.

Lopende het festival werd de eerste CD van de Gruppo Montebello uitgebracht die deels tijdens het Orlando Festival 2015 werd opgenomen. Dit is deel 3 van een 7-delige CD uitgave. In 2017 werden tijdens de slotconcerten de Lieder eines Fahrenden Gesellen van Gustav Mahler live opgenomen voor release begin 2018.

Het Orlando Concours werd dit jaar georganiseerd voor strijkkwartetten, wat leidde tot aanmeldingen van deelnemers uit de internationale kamermuziekwereld. Uit de aanmeldingen werden 7 kwartetten geselecteerd voor deelname; vanwege de onverhoopte afzeggingen op het laatste moment van 3 kwartetten (door ziekte, wisseling van een van de musici en een op het allerlaatst misgelopen reissubsidie voor een kwartet uit Kazachstan) hebben uiteindelijk 4 kwartetten meegedaan aan het concours. Door de extra prijs nu aan een vierde ensemble uit te delen, kon jury vier prijswinnaars aanwijzen, na een spannende finale. Er was ook dit jaar sprake van een optimale versmelting van festival en concours, door het concours tijdens de eerste drie dagen van het festival te plannen en alle rondes voor Orlando-deelnemers en overig publiek toegankelijk te maken, en door de masterclass ook expliciet open te stellen voor de concoursdeelnemers, die dan lessen konden volgen bij de juryleden. De uitmuntende finalisten (de internationale jury bestempelde het geboden niveau als zeer hoog) hebben bovendien meerdere optredens tijdens het Orlando Festival verzorgd. Voor de 1e prijswinnaars het Engelse Behn Quartet organiseert Stichting Kamermuziek Limburg een winnaarstoernee, met o.a. een optreden in het Amsterdamse Concertgebouw.

Op alle terreinen werd een verheugende groei geconstateerd: meer publiek, (en dus hogere recettes), meer masterclassdeelnemers, meer amateurdeelnemers, meer lessen voor iedereen, meer bezoekers op Rolduc, meer radio aandacht, meer radio-uitzendingen. Kortom, een alleszins gezonde ontwikkeling. Ook de schrijvende pers gaf dit jaar veel aandacht: De Limburger, Volkskrant, NRC en het Financieel Dagblad besteedden middels interviews met Henk Guittart en Jonathan Dove, voorbeschouwingen en recensies aandacht aan Orlando. RTV Maastricht en Brava/Stingray zonden televisie spotjes over Orlando uit, en ook een 20 minuten durende videodocumentaire.

De artikelen kunt u ook als pdf-document lezen of uitprinten. U vindt ze hieronder:

Financieel Dagblad, 5 augustus: Van Bach tot Dove

Limburgs Dagblad, 8 augustus: Dove wil verhalen vertellen

De Volkskrant, 10 augustus: Directeur met een hekel aan concoursen schudt het Orlando Festival op

De Limburger, 14 augustus: Orlando Festival verschaft zich nieuwe relevantie

NRC, 15 augustus: Abdij Rolduc tijdelijk kamermuziek-bijenkorf

De Limburger, 18 augustus: Osiris Trio raakt oneindigheid

Overzicht